Content betekent inhoud. De inhoud kan teksten bevatten, maar ook foto’s en zelfs video’s. Het bepaalt tevens hoe toegankelijk en begrijpelijk je bericht is. De content bepaalt ook of Google je bericht makkelijk kan vinden en hoe hoog hij deze in de zoekresultatenlijst zet.
Content = king
De content, inhoud dus, is zeer belangrijk. We letten bij de teksten op de leesbaarheid, de indeling van de teksten, de vindbaarheid (seo) en de grammatica en spelling.
Leesbare content
Hoe eenvoudiger de tekstopbouw is, des te makkelijker het voor een groot publiek te lezen is. Korte zinnen, niet te moeilijke woorden, logische opbouw en korte paragrafen. Ze spelen allemaal mee in het succes van een artikel.
Zo is bovenstaande alinea geschreven op niveau B2. Dat houdt in dat maar 40% van de Nederlandse bevolking deze tekst kan lezen en begrijpen. Een belangrijk gegeven als je weet tot welke doelgroep je klanten horen.
De overheid spant de kroon. Bijna 80% van hun teksten is op C1 niveau geschreven, en daarom leesbaar voor nog geen 20% van de bevolking. En zeg nou eens zelf, hoe vaak lees jij overheidsteksten? En helemaal tot de laatste alinea?
Daarom vinden wij de leesbaarheid belangrijk. Nu hoeft dat niet in simpel taalgebruik, maar B2 is toch wel het hoogste taalniveau wat je zou moeten gebruiken op je website.
Meer lezen over het leesniveau en hoe je dat kan bepalen.
FAQ
Ja, dat is niet moeilijk. Maar om het echt goed te doen moet je rekening houden met een aantal zaken.
Buiten een goed taalgevoel heb je ook kennis nodig over leesbaarheid, seo, taalniveau, fotografie en eventueel video.
Indeling van de teksten
Een grote lap tekst helemaal aan elkaar vast geschreven bevordert niet het leesgemak. Daarom is het fijn als een tekst opgedeeld is in stukjes. En boven elk stukje een verklarend kopje.
Hierdoor kan de lezer snel door de tekst heen scannen naar dat stuk wat voor hem belangrijk is.
Vindbaarheid van de content
Handig is dat je met behulp van kopjes Google helpt je pagina makkelijker te doorzoeken. Je verwerkt namelijk in de kopjes meteen het zoekwoord waarmee je wilt scoren in de zoekmachineresultatenlijst.
Want je wilt natuurlijk dat je (potentiële) klant je makkelijk kan vinden. Dan moet je natuurlijk jezelf af gaan vragen welke woorden of zinnen je toekomstige klanten zullen gebruiken om het product of de dienst die jij aanbiedt te kunnen vinden. Dat zijn je zoekwoorden of zoekzinnen. Elke pagina heeft zijn eigen unieke zoekwoord of zoekzin.
Je optimaliseert als het ware al je pagina’s. Deze optimalisatie heet zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization). Buiten bovenstaande optimalisatie zijn er nog zo’n 200 manieren om je website zo optimaal mogelijk vindbaar te maken voor Google. Maar lang niet alle manieren zijn door Google bekend gemaakt.
Heb je enig idee op welk zoekwoord we dit artikel hebben geoptimaliseerd?
Taalgebruik op website en op social media, zit daar verschil in?
Ja, daar kan verschil in zitten. Maar dat ligt helemaal aan de doelgroep. Via social media mag het allemaal wat persoonlijker, wat emotioneler.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Content is ook beeld. Stilstaand of bewegend. En het zorgt voor meer levendigheid in je teksten. Daarnaast kan je aan afbeeldingen zogenaamde Alt-tags hangen. Hier kan je het zoekwoord weer in verwerken. Daarnaast is het belangrijk dat je je afbeeldingen optimaliseert qua grootte. Onbewerkte grote afbeeldingen kunnen een pagina behoorlijk vertragen. Een bezoeker heeft weinig geduld en is dan snel geneigd om ergens anders een kijkje te nemen.
Let op met afbeeldingen op het auteursrecht! Je mag bijna geen enkele afbeelding zomaar op je website gebruiken. Tenzij jij hem zelf hebt gemaakt. En dan nog moet je opletten dat je het portretrecht niet schendt.
Er zijn websites waar je gratis, zonder het schenden van auteursrechten, afbeeldingen vanaf kan halen. Een van de meest bekende en grootste is Pixabay.com.
Hulp nodig?
Een aantal van onze klanten sturen een mailtje met ongeveer de teksten die ze graag op hun website zien staan. Wij zorgen ervoor dat ze goed op de website komen te staan. We houden namelijk rekening met alles wat we hierboven hebben geschreven en meer…
Kan je ook onze hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.