De 5 beste marketing strategieën

Op Facebook hebben we de 5 beste marketing strategieën gebaseerd op de psychologie gepubliceerd .

Hieronder vind je ze allemaal nog eens onder elkaar.

De 5 beste psychologische marketing strategieën

 

5 beste marketing strategieën-web
De beste marketeers gebruiken psychologie om in het brein van de koper te duiken.
Welke succesvolle strategieën gebruiken ze?

 

Marketing strategie 1: Ben jij een vriend of een vijand?

5 beste marketing strategieën-1-web

Al is het duizenden jaren geleden dat we jagers en verzamelaars waren, onze hersenen reageren vaak nog hetzelfde als toen.

Onze eerste afweging zal altijd wel blijven: ben jij een vriend of een vijand?

Jouw klant zal dezelfde afweging maken bij de eerste kennismaking van jouw bedrijf: Kan ik dit bedrijf vertrouwen of niet? Begrijpt dit bedrijf mijn behoeften als klant of niet? En verspil ik mijn tijd niet als ik de (marketing) boodschappen van dit bedrijf lees/volg?

De koppen, beginzinnen, afbeeldingen en eerste prijszetting hebben allemaal een directe invloed op de eerste beoordeling van je bedrijf door de klant. Dit zijn ankers.

Bij de allereerste informatie die jouw klanten binnen krijgen beslissen ze of je een vriend of vijand bent.

 

 

Marketing strategie 2: Schaarste in voorraad of tijd.

5 beste marketing strategieën-2-web

Schaarste vergroot de aankoop impuls. De klant moet in korte tijdsbestek beslissen of hij deze unieke gelegenheid aan zich voorbij wil laten gaan. De angst om naast het net te vissen zorgt daarom voor een extra koopimpuls.

In het Engels noemt men dit FOMO: Fear of missing out.

 

Marketing strategie 3: Geef en ontvang

5 beste marketing strategieën-3-web

De wet van wederkerigheid stelt dat als je iets weggeeft er ook iets voor terugkrijgt.

In het boek Influence: The psychology of Persuasion, geeft dr. Robert Cialdini een voorbeeld van een kelner.  Zijn fooien werden 3% hoger toen hij zijn klanten een pepermuntje aanbood na het eten. Toen hij 2 pepermuntjes aan ging bieden werden zijn fooien 14% hoger.
Gaf hij een pepermuntje en kwam speciaal terug om de andere persoon aan het tafeltje ook een pepermuntje te geven, werden zijn fooien zelfs 23% hoger.

Als je gedurende je marketing of aankoopproces iets onverwachts geeft aan je klant, dan maak je gebruik van dit mechanisme. Je maakt het op deze manier voor de koper gemakkelijker om over te gaan tot aankoop.

 

Marketing strategie 4: Goede daden.

5 beste marketing strategieën-4-web

Wel eens gehoord van cause marketing? Misschien niet onder deze term, maar wel uit de acties.
Dit zijn de acties waarin je een product koopt en tegelijkertijd een ander hetzelfde product schenkt. En dit in allerlei variaties.

Met behulp van cause marketing kan je goede doelen onder de aandacht brengen bij een groter publiek.  Je creëert een positieve pr en daardoor hopelijk een positieve(re) merkassociatie. En dat versterkt de koopimpuls van de klant. De klant voelt zich goed over zijn aankoop èn dat hij iets positiefs heeft gedaan voor een ander zonder te doneren.

Meer lezen hierover? Jelmer Mommers heeft er in 2013 een leuk stuk over geschreven.

 

Marketing strategie 5: De kracht van reviews

5 beste marketing strategieën-5-web

Meer dan 70% van de consumenten zeggen eerder geneigd te zijn om over te gaan tot aankoop als de website/webshop of mobiele app product reviews heeft.

Jouw marketing wordt minder vertrouwd door de consument dan de recensies van andere klanten. Jouw motivatie is tenslotte verkopen.
Door product recensies te plaatsen op je website laat je toekomstige klanten je producten van een andere kant bekijken.

 

Bron:

Deze marketing strategie reeks is gebaseerd op een artikel op Marketing Land.

Zij hanteren de 10 beste psychologische marketingstrategieën.
Wij hebben hiervan maar 5 gebruikt die volgens ons echt ook online effectief zijn.

Scroll to top