In 4 stappen naar een positieve sollicitatie ervaring

Digitaal-Werven heeft voor het negende jaar op een rij de sollicitatie-ervaring in Nederland onderzocht.
Dit onderzoek maakt duidelijk waar er nog winst valt te behalen voor bedrijven als ze (regelmatig) vacatures plaatsen.

1. Zorg voor een Facebook bedrijfspagina

Een Facebook bedrijfspagina zorgt voor naams- en merkbekendheid. Het zorgt voor betrokkenheid van je klanten en je medewerkers.

Daarnaast zorgt het voor verkeer naar je website of webshop.

Echter volgens het onderzoek van Digitaal-Werven heeft 16% van de onderzochte Nederlandse bedrijven nog steeds geen Facebook bedrijfspagina.
En dan hebben we het hier over de grotere en bekendere werkgevers van Nederland.

Daarnaast leunt 12% van de onderzochte bedrijven op een internationale pagina, waarbij de Nederlandse tak geen eigen Facebook bedrijfspagina heeft.

2. Gebruik Facebook ook voor het aanbieden van vacatures

Slechts 11% van alle organisaties zet de bedrijfspagina zichtbaar in voor carrièremogelijkheden. Dit doen ze dmv een tab of bieden direct de vacatures aan.

Een gemiste kans voor alle overige organisaties omdat juist Facebook uitermate geschikt is om je menselijke kant als bedrijf te presenteren. Daarnaast wederom een kans gemist om extra verkeer naar je website te generen.

3. Wees sociaal

Social Media draait om betrokkenheid.

Echter bij 13% van de onderzochte organisaties is het onmogelijk om te reageren op een bericht of een vraag stellen via een persoonlijk bericht.
Deze bedrijven hebben het sociale gedeelte eruit gehaald.

4. Reageer!

Bij die bedrijven  waarbij het mogelijk is om te reageren, reageert maar 56% binnen de 24 uur.
11% Doet dat binnen 2 tot 4 dagen.

En dan is 28% van de bedrijven zo laks dat ze helemaal geen antwoord geven op de vragen.

Conclusie

Mensen op zoek naar een baan kunnen ook jouw klanten zijn.
Ben jij sociaal naar je (toekomstige) medewerkers toe, dan heeft dat uiteraard ook een positieve uitstraling naar je bedrijf.

Dus, neem jij je (toekomstige) werknemers serieus en sta je graag als sociaal bedrijf te boek? Zorg dat dit dan uitstraalt via de social media kanalen.
LinkedIn en Facebook in het bijzonder.

Zet de bovenstaande 4 stappen op weg naar een nog positievere merkbeleving en vervul de vacatures met getalenteerde en gemotiveerde werknemers!

Hoe ga ik dit aanpakken?

Je kan een of meerdere van je medewerkers verantwoordelijk maken voor het beheer van je accounts. Zorg dat ze goed geïnstrueerd zijn in wat je als bedrijf uit wilt stralen zodat ze ernaar kunnen handelen.

Je kan echter ook het beheer uitbesteden.
Dat kan in zijn geheel of gedeeltelijk zoals bij campagnes en het plaatsen van nieuwe vacatures.

Neem contact met ons op voor meer info.

 

Scroll naar boven