Je hebt een website. Je wilt scoren op Google: op de eerste pagina staan van Google. En natuurlijk bovenaan, en zeker boven je concurrenten. Wat moet je dan doen?
Misverstanden over scoren op Google
Tegenwoordig kijkt Google naar ruim 200 factoren waaraan een website moet voldoen om hoog te kunnen scoren in de zoekmachineresultatenlijst. Dus alleen strooien met zoekwoorden of links naar je website zetten op talloze linkfarms helpen niet meer. Erger nog, je wordt door Google afgestraft!
SEO en SEA
Wil je hoog scoren met je website op de zoekmachine resultatenlijst, dan moet je aan de slag. En niet eenmalig, maar elke dag opnieuw. Je website o.a. optimaliseren qua content (=tekst), maar ook technisch moet je website picobello in orde zijn.
Dit optimaliseren noemen we SEO: Search Engine Optimization.
En scoor je dan meteen hoog op Google? Nee, vaak niet. Het kan dagen, weken soms maanden duren voordat je resultaten ziet.
Omdat veel mensen niet kunnen wachten en zo snel mogelijk resultaat willen, maken ze gebruik van SEA: Search Engine Advertising. Je adverteert in de zoekmachine.
Wat je veel ziet gebeuren is dat bedrijven voor beide technieken kiezen.
6 Tips voor een optimale domeinnaam!
In dit artikel bekijken we welke factoren (wel of niet) belangrijk zijn bij het kiezen van een domeinnaam. Waar let Google eigenlijk op, en hoe kunnen we daar rekening mee houden?
1. Domeinnamen zijn goed als ze:
- minder dan 15 karakters hebben (icm pagina namen niet meer dan 50-60 karakters)
- makkelijk te onthouden zijn
- niet moeilijk zijn om te tikken
- En makkelijk uit te spreken
Waarom? Vanwege de accessibility (toegankelijkheid) en usability (gebruikersvriendelijkheid) die als ranking factors tellen. Hoe makkelijker het is voor mensen om te lezen, des te beter het is voor de zoekmachines.
2. Streepje – in de domeinnaam
Maximaal 1.
Waarom? Zoekmachines (en mensen) denken bij meer dan een streepje aan een spammy website. En Google houdt daarom rekening met een lage kwaliteit van de inhoud en scoor je dus ook minder.
3. Zoekwoorden in de domeinnaam
Vroeger droegen zoekwoorden bij aan een hogere ranking factor, tegenwoordig krijgen deze websites minder prioriteit. Zeker als ze voor de rest een lage kwaliteit aan content hebben. Dus voorzichtig met zoekwoorden. Je kan ze wel gebruiken als ze bijdragen aan je merk(bekendheid).
4. Top level domeinen
Nederland als doelgroep? Gebruik .nl. Wereldwijd? gebruik .com. Laat je niet verleiden om andere tld’s aan te schaffen. Ze krijgen namelijk substantieel minder verkeer en worden vaak geassocieerd met spamgedrag. Daarnaast worden eventuele zoekwoorden in de tld door Google niet meegenomen in de waardering.
5. Subdomein of subdirectory?
Google zelf zegt dat het praktisch niet uitmaakt, maar het wordt nog steeds aanbevolen om linkwaardige inhoud (zoals bijvoorbeeld een weblog) eerder in een submap te zetten, dan in een subdomein.
6. Leeftijd van een domeinnaam
Hoe ouder een domeinnaam is, des te beter gaat ranken op SEO blijkt een mythe te zijn. Ook of je hem nu voor een jaar of voor meerdere jaren tegelijk vastlegt, maakt niet uit. Google kijkt wel naar zaken zoals: wanneer werd je website voor het eerst gecrawld en ontving het zijn eerste binnenkomende link.
Maar of een domein nu 6 maanden bestaat of een jaar, maakt praktisch geen verschil uit.
Bronnen:
Dit artikel Scoren op Google heeft o.a. deze bronnen gebruikt:
MOZ, over seo en domeinnamen
Search Engine Land, over seo waarde van tld