Is social media nu echt nodig voor mijn bedrijf?
Waarschijnlijk is iedereen het er wel over eens dat het netwerken belangrijk kan zijn voor je bedrijf. Online netwerken is niets anders. Je bereikt alleen meer mensen omdat er geen fysieke afstanden bestaan. De kracht van netwerken ligt erin dat je mensen binnen je netwerk eerder wat gunt dan daarbuiten. Je kent ze immers, je weet wat ze waard zijn.
Bij het online netwerken is het wat lastiger, maar tegelijkertijd ook weer makkelijker om te laten zien wat je in huis hebt. Lastiger, omdat zelfverheerlijking niet op prijs wordt gesteld, makkelijker, omdat je je kennis niet elke keer opnieuw ten toon hoeft te stellen.
Als ondernemer ontkom je er dus niet aan om deel te nemen aan een of meerdere netwerken. Je wilt nieuwe steeds terugkerende klanten, continuïteit voor je bedrijf.
Het is aan jou, als ondernemer, welke netwerken je kiest. Offline of online. Of beiden.
Netwerken kost tijd
Ja, zowel online als offline. Al wordt offline minder als werk ervaren dan online.
Die vrijdagmiddagborrel kost je ook elke week een aantal uur.
Het online bijhouden van je sociale media kanalen ook een paar uur per week, echter je zit alleen achter je beeldscherm.
Retail
Als winkel ben je de hele dag door bezig met netwerken. Alle mensen die binnen komen zijn potentiële leden van je netwerk. Afhankelijk van je gastvrijheid en de klantervaring die je biedt, zullen mensen terugkomen. Maar je bent maar open van 10 tot 18.00 uur. In die tijd werken heel veel van je (potentiële) klanten. Hoe kan je ervoor zorgen dat deze grote groep ook tot je netwerk kan gaan behoren?
24/7 Economie
Het internet heeft voor een revolutie gezorgd. De klanten zijn tegenwoordig gewend om op elk moment van de dag op hun wenken bediend te worden. Als jij als bedrijf maar een relatief klein gedeelte van de dag open bent, dan kan de bezoeker naar de concurrent stappen en ben jij je klant kwijt. Je zult dus alle hulpmiddelen nodig hebben om de bezoeker te transformeren naar (een steeds terugkerende) klant.
Hoe ga je dat doen?
Offline netwerken
Toen een aantal jaren geleden duidelijk werd dat je ook op het internet moest gaan netwerken voor klanten, bleek dat er ook behoefte was aan het elkaar in levende lijve te ontmoeten. Echter het netwerken op het internet bestond toentertijd uit het hard roepen hoe goed je wel niet was. En dat zette zich door in de offline netwerkgroepen. Tijdens deze bijeenkomsten werden zakken met visitekaartjes en flyers meegezeuld en was de Elevator Pitch een gevleugeld woord.
Dus ging je naar een netwerk bijeenkomst waar iedereen tegen iedereen zijn promotiepraatje hield. Na het praatje en het uitdelen van de visitekaartjes was de ondernemer al niet meer geïnteresseerd in andermans pitches en ging naar het volgend groepje. De online marketing zoals die toen gangbaar was en die zich doorzette naar de offline netwerkbijeenkomsten heeft veel mensen weggejaagd.
Gelukkig worden we allemaal wat realistischer en zien we in dat deze manier van (net)werken niet echt werkt.
Wat werkt dan wel?
Kennis van de klant
Om te weten wat wél werkt, moet je je klant kennen. Wat wil de klant tegenwoordig?
Volgens een onderzoek van INretail (zie hier hun rapport over de stand van 2014 en de prognose voor 2015 op retailgebied en nog steeds actueel) wil een klant het volgende:
- meer service
- meer gemak
- meer comfort
- meer status/identiteit
- meer tijdwinst.
Daarnaast weet INretail te vertellen dat je je klanten in 2 groepen kan verdelen:
Fulltime werkenden (>32 uur) en parttime, of niet werkenden.
Deze groepen klanten willen verschillende dingen.
Fulltime:
- winkelen bij voorkeur op koopavond en in het weekend
- winkelt het liefst samen en vindt het een uitje
- sfeer en activiteiten in het winkelgebied vinden deze klanten belangrijk
- hoe meer het gebied is verstedelijkt, des te meer deze klanten voor een volledige zondagsopenstelling zijn (55-65%)
Parttime, of niet werkend:
- rust, minder drukte bij winkelen
- persoonlijk (niet opdringerige) aandacht
- volledige zondagsopenstelling is minder belangrijk (40%)
Er is echter nog een groep klanten.
De steeds groter groeiende groep ouderen.
Voor hen is social shopping belangrijk. Samen winkelen. Deze groep wil
meer gemak in de winkel:
- gezellige zithoek met koffie
- grotere pashokjes met stoel en ophangmogelijkheid tassen
- goede verlichting
- pasgordijnen die goed sluiten
- normale pasvormen
- leesbare prijskaartjes
- vermaakservice
Wat is de situatie van de klant?
De afgelopen jaren heeft ook de klant geanticipeerd op economische recessie. De ineengestorte huizenmarkt, de hoge werkeloosheid, de financiële onzekere toekomst, dit alles zorgde ervoor dat de klant zijn impulsaankopen heeft verminderd. Maar er werd ook veel meer gekeken naar de noodzaak van de aankoop. Ook de kwaliteit van de aankoop werd een stuk belangrijker. Na de crisis bleef internet zijn aantrekkingskracht houden, vooral voor koopjes en keerde de consument de lokale markt de rug toe.
En die van de ondernemer?
De coronacrisis heeft er een schepje bovenop gedaan. Door het gedwongen thuiszitten werd het shoppen via internet standaard. Veel lokale ondernemers hebben het zwaar en het is de vraag of ze kunnen blijven bestaan.
Er waren al veel te veel m2 winkel in het winkelgebied. En dat is sinds de coronacrisis alleen maar erger geworden. Waarschijnlijk zullen alleen die ondernemers overleven die snel reageren en geanticipeerd hebben op onze veranderende maatschappij. Die ondernemers die dat niet hebben gedaan, kunnen nog een zwaar jaar verwachten.
Samenwerking wordt belangrijk en de samenhang tussen offline en online is pure noodzaak. Nu nog meer dan ooit!
Bekijk onze social media pakketten voor de mogelijkheden.
FAQ
Dat ligt aan je doelgroep. Onder de 18 jaar? Snapchat.
Vrouwen tussen de 25 en 55 jaar? Instagram. Zakelijke doelgroep? LinkedIn.
Maar het ligt natuurlijk genuanceerder. Wij adviseren graag!