Facebook, moet dat nou?
We horen het vaak in onze omgeving: Facebook? Daar heb ik nu helemaal niets mee! Al die negativiteit, en elk wissewasje dat daar geplaatst wordt…
En dat kunnen wij ons goed voorstellen. Het is daarom een geheel vrijwillige en begrijpelijke keuze om niet op social media aanwezig te zijn. Privé. Maar zakelijk is het een ander geval.
Als al je (potentiële) klanten nu wel regelmatig te vinden zijn op de social media kanalen, laat jij je dan die kans ontglippen om ook daar contact met ze te maken?
En nee, je hoeft niet mee te doen in alle negativiteit en alle wissewasjes te delen… Integendeel! Positiviteit, entertainen en delen van interessante berichten worden zelfs op prijs gesteld!
Facebook: entertainen en delen
Waarom zitten jouw klanten op Facebook (of andere social media kanalen)?
Het is handig. Je kan gemakkelijk met al je familie, vrienden en kennissen contact houden. Je stuurt ze een berichtje met hun verjaardag. Deelt leuke momenten met ze. Foto’s en video’s worden geplaatst, bekeken en gedeeld. Facebook heeft een hoog amusementswaarde waar het draait om delen.
En dit wetend, is het direct duidelijk hoe je met jouw bedrijf/product/dienst een blijvende herinnering kan achterlaten bij je potentiële klanten:
Zorg voor entertainment en deel
Deel je kennis, onderhoudt je cliënten. Zorg dat ze geboeid blijven en terug willen blijven komen.
Likes en Shares
Maar door continu Like en Share acties te houden, vervuil je de tijdlijn van niet alleen je potentiële klanten, ook die van hun vrienden. Dat wordt niet op prijs gesteld. Facebook heeft in zijn richtlijnen aangegeven dat spammen niet getolereerd wordt. Want zo zien zij Like en Share acties. Je edgeranking daalt (je berichten worden aan steeds minder volgers getoond) en in het ergste geval wordt je pagina geblokt.
Kijk daarom goed naar jezelf, naar je ouders, je kinderen, je vrienden en buren. Wat zouden zij leuk vinden en daardoor elke keer terug willen komen naar je Facebookpagina? Wat heb je te bieden en hoe ga je dat verpakken?
Ben je daarin succesvol, dan komen de Likes en Shares vanzelf.
Dus denk vanuit je doelgroep en bedien ze op hun wenken.
De tijd is voorbij dat wij op een kratje op de markt konden staan en riepen wat voor een geweldig product we in de aanbieding hebben. Nu staan onze klanten erop en wij hebben te luisteren. De succesvolle ondernemer van nu is meer dan ooit dienstbaar.
Facebook, een filiaal op het internet
Nu wordt het al snel duidelijk dat je niet even tussen neus en lippen door je Facebook account kan bijhouden. Niet als je serieus aan de gang wilt gaan. Je moet op zoek naar deelbare content, geschikt voor je doelgroep. Denk dan aan foto’s, video’s, leuke anekdotes, wedstrijden, enquêtes, weetjes, tips en trucs, enz. enz. enz….
Zie elke plaats op het internet waar je bedrijf wordt vertegenwoordigd, als een virtueel filiaal. Echter waar in het tastbare bedrijf de focus op verkoop ligt, ligt de focus op het internet op delen en entertainen. Dit alles met als doel een grotere naamsbekendheid en gunfactor te verkrijgen en meer verkeer naar je website en bedrijf te genereren.
Ondernemerschap en privacy
Misschien zag je de bui al hangen, maar ongetwijfeld komt de vraag bovendrijven of en hoe je met je privé Facebook account je klanten moet bedienen.
Het is mogelijk door de klanten, familie, bekenden, kennissen, vrienden in te delen in lijsten. Per bericht kan je bepalen welke lijsten iets te zien krijgen. Maar een vergissing is gauw gemaakt en een privé bericht kan zo maar in de tijdlijn van jouw klant terecht komen.
Daarom kiezen veel ondernemers voor een bedrijfspagina. Tot voor kort moest deze onderhouden worden vanuit een privé pagina van een bestaand persoon. Je mocht niet een nep privé pagina aanmaken. Gelukkig is deze regel ingetrokken.
Het voordeel van een bedrijfspagina is dat er meerdere beheerders aangetrokken kunnen worden en deze geen toegang hebben tot jouw privé account.
FAQ
Nee, dat mag niet. Al zal Facebook niet snel actie ondernemen. Maar er hoeft maar een iemand een klacht in te dienen en je bent de pineut. Dat risico wil je met je bedrijfspagina niet nemen toch? Wat mag dan wel? Je mag een (betaalde) promotie maken. De enige mogelijkheid die Facebook accepteert om te “spammen”.
Wil je onze hulp? Bekijk wat we te bieden hebben en neem contact met ons op.