Facebook

Facebook: entertainen en delen

Er zijn nog maar weinig Nederlanders zonder een Facebookaccount. Zo populair als Hyves vroeger was, zo populair is Facebook nu.

Het is ook handig. Je kan gemakkelijk met al je familie, vrienden en kennissen contact houden. Je stuurt ze een berichtje met hun verjaardag. Deelt leuke momenten met ze. Foto’s en video’s worden geplaatst, bekeken en gedeeld. Facebook heeft een hoog amusementswaarde waar het draait om delen.

En dit wetend, is het direct duidelijk hoe je met jouw bedrijf/product/dienst een blijvende herinnering kan achterlaten bij je potentiële klanten:

Zorg voor entertainment en deel

Deel je kennis, onderhoudt je cliënten. Zorg dat ze geboeid blijven en terug willen blijven komen.

Likes en Shares

Maar door continue Like en Share acties te houden, vervuil je de tijdlijn van niet alleen je potentiële klanten, ook die van hun vrienden. Dat wordt niet op prijs gesteld. Facebook heeft dat ook in de gaten en probeert je daarin te demotiveren.

Kijk daarom goed naar jezelf, naar je ouders, je kinderen, je vrienden en buren. Wat zouden zij leuk vinden en daardoor elke keer terug willen komen naar je Facebookpagina? Wat heb je te bieden en hoe ga je dat verpakken?

Ben je daarin succesvol, dan komen de Likes en Shares vanzelf.

Dus denk vanuit je doelgroep en bedien ze op hun wenken.

De tijd is voorbij dat wij op een kratje op de markt konden staan en riepen wat voor een geweldig product we in de aanbieding hebben. Nu staan onze klanten erop en wij hebben te luisteren. De ondernemer van nu is meer dan ooit dienstbaar.

Facebook, een filiaal op het internet

Nu wordt het al snel duidelijk dat je niet even tussen neus en lippen door je Facebook account kan bijhouden. Niet als je serieus aan de gang wilt gaan. Je moet op zoek naar deelbare content, geschikt voor je doelgroep. Denk dan aan foto’s, video’s, leuke anekdotes, wedstrijden, enquêtes, weetjes, tips en trucs, enz. enz. enz….

Zie elke plaats op het internet waar je bedrijf wordt vertegenwoordigd, als een virtueel filiaal. Echter waar in het tastbare bedrijf de focus op verkoop ligt, ligt de focus op het internet op delen en entertainen. Dit alles met als doel een grotere naamsbekendheid en gunfactor te verkrijgen en meer verkeer naar je website en bedrijf te genereren.

Ondernemerschap en privacy

Misschien zag je de bui al hangen, maar ongetwijfeld komt de vraag bovendrijven of en hoe je met je privé Facebook account je klanten moet bedienen.

Het is mogelijk door de klanten, familie, bekenden, kennissen, vrienden in te delen in lijsten. Per bericht kan je bepalen welke lijsten iets te zien krijgen. Maar een vergissing is gauw gemaakt en een privé bericht kan zo maar in de tijdlijn van jouw klant terecht komen.

Daarom kiezen veel ondernemers voor een bedrijfspagina. Tot voor kort moest deze onderhouden worden vanuit een privé pagina van een bestaand persoon. Je mocht niet een nep privé pagina aanmaken. Gelukkig is deze regel ingetrokken.

Het voordeel van een bedrijfspagina is dat er meerdere beheerders aangetrokken kunnen worden en deze geen toegang hebben tot jouw privé account.